SCENARIUSZE ZABAW
Zabawa z kostkami sylabowymi
KROK 1
Na początku pozwólmy dzieciom swobodnie pobawić się klockami. Podczas układania klocków w pociągi czy budowania z nich wież dzieci zauważą różnice w kolorach klocków oraz w wydawanych przez nie dźwiękach.
KROK 2
Włączmy muzykę i śpiewajmy na różne melodie sylaby przedstawione na klockach obracając jednocześnie klocki tak, aby dla dziecka widoczna była sylaba, która jest aktualnie śpiewana. Każdy klocek należy „prześpiewać” z dzieckiem kilkukrotnie, zmieniając podkład muzyczny (różne melodie i tempo).
Należy zwrócić uwagę dzieci na to, czym różnią się śpiewane dźwięki np. BA i DA. Artykulacja głosek powinna być bardzo staranna.
KROK 3
Układamy swoje imiona, imiona członków rodziny, kolegów.
KROK 4
Szukamy grup sylab LA, MA, PA, możemy je układać w pociągi gdzie lokomotywą jest samogłoska np. A.
KROK 5
Wymyślamy temat przewodni zabawy np. dom, gotowanie, zima, zwierzęta, sklep. Opisujemy temat układając np. wyrazy określające nazwy zwierząt, przedmiotów itp. Możemy chodzić po domu i układać z klocków wyrazy opisujące to, co jest dla dziecka interesujące. Bawiąc się w sklep kupujemy pojedyncze litery i sylaby i tworzymy z nich wyrazy.
KROK 6
Układamy z klocków przepis na prostą potrawę np. naleśniki, kanapki, pastę kanapkową (tu możemy wprowadzić elementy matematyki, w tym cyfry, proste działania matematyczne); później razem z dzieckiem możemy przygotować te potrawy.
KROK 7
Wyznaczamy miejsca (w domu lub klasie) i wymyślamy sposób segregacji kostek np. wg koloru, wg. wydawanego dźwięku. Zadaniem dziecka/i jest zanieść kostki w odpowiednie miejsce. Jeśli bawimy się z większą ilością dzieci można je podzielić dzieci na grupy. Która drużyna zaniesie prawidłowo najwięcej klocków?
KROK 8
Każda litera ma swoja rodzinę. Zabawa w znajdowanie wszystkich członków rodziny (sylab). Która litera najszybciej zbierze całą swoją rodzinę? Jak liczna jest jej rodzina i dlaczego? Dlaczego nie wszystkie rodziny mają tyle samo członków? Jakie sylaby nie występują w języku polskim?
Pamiętajmy, że pozostawienie dzieciom możliwości wyboru sposobu zabawy rozwija ich kreatywność. Wszystko zależy od inwencji opiekunów i dzieci. Szybkie efekty wzmacniają motywację do nauki oraz sprzyjają rozwojowi.
Zabawa z matą sylabową
KROK 1
Włączamy muzykę i śpiewamy z dzieckiem sylaby przedstawione na macie, jednocześnie wskazując aktualnie wyśpiewywaną sylabę np. wskazówką. Każdą część maty należy „prześpiewać” z dzieckiem kilkukrotnie, zmieniając podkład muzyczny (różne melodie i tempo). Należy zwrócić uwagę dzieci na to, czym różnią się śpiewane dźwięki np. BA i DA. Artykulacja głosek powinna być bardzo staranna. Śpiewanie sylab i potem wyrazów jest łatwiejsze niż tylko czytanie, daje złudzenie płynności czytania oraz angażuje inne ośrodki mózgu, tym samym przyczyniając się do szybszego osiągnięcia upragnionego sukcesu – płynnego czytania ze zrozumieniem.
KROK 2
Wymyślamy temat przewodni zabawy np. dom, gotowanie, zima, zwierzęta, sklep. Opisujemy temat układając z liter i sylab znajdujących się na macie np. nazwy zwierząt, przedmiotów znajdujących się w domu.
Zabawa z muzyką
Zabawa 1
W zestawie Łowców Wyrazów znajdziecie 5 utworów o różnej linii melodycznej i różnym tempie, a także utwory do karaoke (linia melodyczna). Muzyka sprawia, że dzieci świetnie się bawią śpiewając sylaby a ich mózg zapamiętuje o wiele szybciej i bardziej efektywnie niż podczas tradycyjnej formie nauki.
Zaczynamy! Na początek rozwińcie matę sylabową. Możecie ją zawiesić na ścianie w pokoju dziecka i pozostawić ją tam, na tyle czasu, ile będzie trwała Wasza przygoda z nauką czytania. Jeśli nie macie miejsca, albo jeśli zauważycie, że dziecko woli bawić się na podłodze rozkładajcie matę na czas zabawy.
Poznawanie sylab jest proste! Dacie sobie z tym radę!
Śpiewane ciągi sylab uwzględniają wszystkie sylaby otwarte występujące w języku polskim. Wolne pole na macie np. pomiędzy FU i FO, gdzie teoretycznie powinna stać sylaba FÓ oznacza, że taka sylaba nie występuje w języku polskim. Możecie mieć pewność, że mózgi Waszych dzieci zarejestrują brak obrazu graficznego i dźwięku dla tej sylaby. Co to oznacza? Tylko i aż tylko to, że w odpowiednim czasie np. podczas dyktanda w szkole dzieci nie napiszą źle słowa fusy czy futro – dla nich nie istnieje sylaba FÓ.
Sylaby na macie są zawsze ustawione w tej samej kolejności. Ułatwia to dzieciom odszukiwanie ich na macie i kojarzenie kolejności.
Włączamy utwór 1, najwolniejszy, i słuchamy z dzieckiem pokazując mu palcem sylabę, która jest śpiewana. Po kilku razach zaczynamy śpiewać wspólnie. Z czasem możemy zmieniać utwory na szybsze. Możemy zatrzymywać utwór po zaśpiewaniu linijki sylab np. SU SÓ SO SA SE SI SY SĄ SĘ i wspólnie szukać wyrazów rozpoczynających się na dane sylaby. Na dalszych etapach nauki możemy zatrzymywać utwór, tak, żeby dziecko zgadło/przeczytało/uzupełniło kolejną sylabę.
Pamiętajcie żeby podążać za swoim dzieckiem!
-
Nigdy go nie zmuszajcie do czytania.
-
Wybierzcie moment kiedy jest wypoczęte i chętne do zabawy.
-
Upewnijcie się, że dziecko jest gotowe na naukę czytania
Skończcie zabawę zanim dziecko zachce ją skończyć tj. zanim się znudzi.
Zobacz jak Szymon śpiewa! -> <LINK>
Życzymy udanej zabawy!
Zabawa druga
Szymon podpisuje obrazki.
-
Proszę obejrzeć filmik z cyklu „Szymon uczy się czytać z Łowcami Wyrazów”
Link: https://www.facebook.com/lowcywyrazow/videos/236147020867486/
-
Dajemy dziecku obrazki (wycięte np. z gazety, wydrukowane).
Szymon dostał obrazki:
PARASOL SMOK KOSMITA
KOSMITA BOCIAN
-
Znajdujemy kostki potrzebne do ułożenia danego słowa
-
Obok każdego obrazka kładziemy przemieszane kostki np.
lub
-
Zadanie Szymona polega na prawidłowym ułożeniu wyrazu z dostępnych kostek.
Polecenie: z podanych sylab ułóż wyrazy
Powodzenia!
Scenariusze zabaw dostępne do pobrania
Krzyżówki nieoczywiste autorstwa Łowców Wyrazów:
Pobierz krzyżówkę >>
Opis Krzyżówki >>
LALKA >>
Scenariusze gier i zabaw, autorki: Iwona Sztabińska, Barbara Dudel >>
Scenariusze lekcji autorstwa Marty Diemianiuk:
Scenariusz zajęć “Prezent” >>
Scenariusz zajęć “Literolandia” >>