fbpx

SCENARIUSZE ZABAW

Zabawa z kostkami sylabowymi

KROK 1

Na początku pozwólmy dzieciom swobodnie pobawić się klockami. Podczas układania klocków w pociągi czy budowania z nich wież dzieci zauważą różnice w kolorach klocków oraz w wydawanych przez nie dźwiękach.

KROK 2

Włączmy muzykę i śpiewajmy na różne melodie sylaby przedstawione na klockach obracając jednocześnie klocki tak, aby dla dziecka widoczna była sylaba, która jest aktualnie śpiewana. Każdy klocek należy „prześpiewać” z dzieckiem kilkukrotnie, zmieniając podkład muzyczny (różne melodie i tempo).
Należy zwrócić uwagę dzieci na to, czym różnią się śpiewane dźwięki np. BA i DA. Artykulacja głosek powinna być bardzo staranna.

 

KROK 3

Układamy swoje imiona, imiona członków rodziny, kolegów.

KROK 4

Szukamy grup sylab LA, MA, PA, możemy je układać w pociągi gdzie lokomotywą jest samogłoska np. A.

KROK 5

Wymyślamy temat przewodni zabawy  np. dom, gotowanie, zima, zwierzęta, sklep. Opisujemy temat układając np. wyrazy określające nazwy zwierząt, przedmiotów itp. Możemy chodzić po domu i układać z klocków wyrazy opisujące to, co jest dla dziecka interesujące. Bawiąc się w sklep kupujemy pojedyncze litery i sylaby i tworzymy z nich wyrazy.

KROK 6

Układamy z klocków przepis na prostą potrawę np. naleśniki, kanapki, pastę kanapkową (tu możemy wprowadzić elementy matematyki, w tym cyfry, proste działania matematyczne); później razem z dzieckiem możemy przygotować te potrawy.

KROK 7

Wyznaczamy miejsca (w domu lub klasie) i wymyślamy sposób segregacji kostek np. wg koloru, wg. wydawanego dźwięku.  Zadaniem dziecka/i jest zanieść kostki w odpowiednie miejsce. Jeśli bawimy się z większą ilością dzieci można je podzielić dzieci na grupy. Która drużyna zaniesie prawidłowo najwięcej klocków?

KROK 8

Każda litera ma swoja rodzinę. Zabawa w znajdowanie wszystkich członków rodziny (sylab). Która litera najszybciej zbierze całą swoją rodzinę? Jak liczna jest jej rodzina i dlaczego? Dlaczego nie wszystkie rodziny mają tyle samo członków? Jakie sylaby nie występują w języku polskim?

Pamiętajmy, że pozostawienie dzieciom możliwości wyboru sposobu zabawy rozwija ich kreatywność. Wszystko zależy od inwencji opiekunów i dzieci. Szybkie efekty wzmacniają motywację do nauki oraz sprzyjają rozwojowi.

Zabawa z matą sylabową

KROK 1

Włączamy muzykę i śpiewamy z dzieckiem sylaby przedstawione na macie, jednocześnie wskazując aktualnie wyśpiewywaną sylabę np. wskazówką. Każdą część maty należy „prześpiewać” z dzieckiem kilkukrotnie, zmieniając podkład muzyczny (różne melodie i tempo). Należy zwrócić uwagę dzieci na to, czym różnią się śpiewane dźwięki np. BA i DA. Artykulacja głosek powinna być bardzo staranna. Śpiewanie sylab i potem wyrazów jest łatwiejsze niż tylko czytanie, daje złudzenie płynności czytania oraz angażuje inne ośrodki mózgu, tym samym przyczyniając się do szybszego osiągnięcia upragnionego sukcesu – płynnego czytania ze zrozumieniem.

KROK 2

Wymyślamy temat przewodni zabawy  np. dom, gotowanie, zima, zwierzęta, sklep. Opisujemy temat układając  z liter i sylab znajdujących się na macie np. nazwy zwierząt, przedmiotów znajdujących się w domu.

Zabawa z muzyką

Zabawa 1

W zestawie Łowców Wyrazów znajdziecie 5 utworów o różnej linii melodycznej i różnym tempie, a także utwory do karaoke (linia melodyczna). Muzyka sprawia, że dzieci świetnie się bawią śpiewając sylaby a ich mózg zapamiętuje o wiele szybciej i bardziej efektywnie niż podczas tradycyjnej formie nauki.

Zaczynamy! Na początek rozwińcie matę sylabową. Możecie ją zawiesić na ścianie w pokoju dziecka i pozostawić ją tam, na tyle czasu, ile będzie trwała Wasza przygoda z nauką czytania. Jeśli nie macie miejsca, albo jeśli zauważycie, że dziecko woli bawić się na podłodze rozkładajcie matę na czas zabawy.
Poznawanie sylab jest proste! Dacie sobie z tym radę!
Śpiewane ciągi sylab uwzględniają wszystkie sylaby otwarte występujące w języku polskim. Wolne pole na macie np. pomiędzy FU i FO, gdzie teoretycznie powinna stać sylaba FÓ oznacza, że taka sylaba nie występuje w języku polskim. Możecie mieć pewność, że mózgi Waszych dzieci zarejestrują brak obrazu graficznego i dźwięku dla tej sylaby. Co to oznacza? Tylko i aż tylko to, że w odpowiednim czasie np. podczas dyktanda     w szkole dzieci nie napiszą źle słowa fusy czy futro – dla nich nie istnieje sylaba FÓ.
Sylaby na macie są zawsze ustawione w tej samej kolejności. Ułatwia to dzieciom odszukiwanie ich na macie i kojarzenie kolejności.
Włączamy utwór 1, najwolniejszy, i słuchamy z dzieckiem pokazując mu palcem sylabę, która jest śpiewana. Po kilku razach zaczynamy śpiewać wspólnie. Z czasem możemy zmieniać utwory na szybsze. Możemy zatrzymywać utwór po zaśpiewaniu linijki sylab np. SU SÓ SO SA SE SI SY SĄ SĘ i wspólnie szukać wyrazów rozpoczynających się na dane sylaby. Na dalszych etapach nauki możemy zatrzymywać utwór, tak, żeby dziecko zgadło/przeczytało/uzupełniło kolejną sylabę.
Pamiętajcie żeby podążać za swoim dzieckiem!
  1. Nigdy go nie zmuszajcie do czytania.
  2. Wybierzcie moment kiedy jest wypoczęte i chętne do zabawy.
  3. Upewnijcie się, że dziecko jest gotowe na naukę czytania
Skończcie zabawę zanim dziecko zachce ją skończyć tj. zanim się znudzi.

Zobacz jak Szymon śpiewa! -> <LINK>

Życzymy udanej zabawy!

Zabawa druga

Szymon podpisuje obrazki.

  1. Proszę obejrzeć filmik z cyklu „Szymon uczy się czytać z Łowcami Wyrazów” 

Link: https://www.facebook.com/lowcywyrazow/videos/236147020867486/

  1. Dajemy dziecku obrazki (wycięte np. z gazety, wydrukowane).

Szymon dostał obrazki:

                                                                            PARASOL        SMOK        KOSMITA 

                                                                                         KOSMITA     BOCIAN

  1. Znajdujemy kostki potrzebne do ułożenia danego słowa

  1. Obok każdego obrazka kładziemy przemieszane kostki np.

lub

  1. Zadanie Szymona polega na prawidłowym ułożeniu wyrazu z dostępnych kostek.

Polecenie: z podanych sylab ułóż wyrazy

Powodzenia!

Scenariusze zabaw dostępne do pobrania

Krzyżówki nieoczywiste autorstwa Łowców Wyrazów:

Pobierz krzyżówkę >>

Opis Krzyżówki >>

LALKA >>

Scenariusze gier i zabaw, autorki: Iwona Sztabińska, Barbara Dudel >>

Scenariusze lekcji autorstwa Marty Diemianiuk:

Scenariusz zajęć “Prezent” >>

Scenariusz zajęć “Literolandia” >>

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

DO POBRANIA:

DIAGRAM >>
Scenariusz zajęć >>
Karta pracy do ćwiczenia nr3 >>